Meer informatie?

Please reload

Recente berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten

Crisis Vertaald: Nood breekt Ego

 

Ken je dat, je hebt een gesprek gehad met iemand waarin op een bepaald moment de emoties hoog opliepen. Achteraf denk je: “waar ging het mis, had ik daar anders op kunnen reageren?” 

 

Laatst gaf ik een training “Omgaan met Agressie” aan medewerkers van een gevangenis. In een gevangenis vertonen gedetineerden regelmatig agressief gedrag. Deze agressie komt vaak voort uit emotie: ze voelen zich machteloos of zijn boos of verdrietig omdat bijvoorbeeld het bezoek waar ze zo naar uitkeken niet doorgaat. Het professionele doelvan de medewerkers is om er op zo’n moment voor te zorgen dat de gedetineerde kalmeert omdat daarmee een bijdrage aan de veiligheid binnen de gevangenis geleverd wordt. 

 

Nu kun je mensen die emotionele agressie vertonen kalmeren door een aantal welgemeende (gesprek)vaardigheden toe te passen: strijd negeren, contact maken en actief luisteren. Soms lukt dit, soms lukt dit niet. Wat zorgt ervoor dat het deze medewerkers soms niet lukt om hun doel te behalen?

 

Stel je de volgende twee situaties eens voor:

 

Jij bent een medewerker in een gevangenis, een gedetineerde komt op je af, hij is boos. Hij schreeuwt en vloekt. Het wordt je duidelijk dat hij boos is omdat zijn kind een ongeluk gehad heeft en in het ziekenhuis ligt en dat hij er niet naar toe mag gaan. Lukt het je om hem te kalmeren?

 

Jij bent een medewerker in een gevangenis, een gedetineerde komt op je af, hij is boos. Hij schreeuwt en vloekt. Het wordt je duidelijk dat hij boos is omdat zijn familie niet op bezoek mag komen ten gevolge van een positieve urinecontrole (dat betekent dat hij drugs gebruikt heeft). Lukt het je om hem te kalmeren?

 

Bij de mensen die ik train, zie ik dat het ze in het eerste geval vaak lukt om de aangeboden vaardigheden in te zetten, waarmee zij het doel van ‘kalmeren’ bereiken. In dit geval snaptde medewerker dat de gedetineerde boos is en kan hij daardoor makkelijker de vaardigheden toepassen. In het tweede geval lukt het vaak niet om de gedetineerde te kalmeren. De oorzaak hiervan is, dat de medewerker niet ‘snapt’ dat de gedetineerde boos is. Sterker nog, hij wordt ‘gegijzeld’ door zijn eigen gedachte: “het is gewoon zijn eigen schuld”. 

 

We laten ons vaak leiden door onze eigen emoties en gedachten, zelfs als die ons niet helpen om ons doel te behalen. We maken onbewust een afweging tussen ons persoonlijk/ego belang (onze eigen overtuigingen en gedachten)en het belang van het doel dat we met ons gedrag willen bereiken. Herken je dit? 

 

Wat je kunt leren van gijzelingsonderhandelaren.

 

Stel dat je een gijzelingsonderhandelaar bent in een gevangenis en je collega wordt gegijzeld door een gedetineerde. De deuren zijn na het gijzelingsalarm centraal vergrendeld en de gedetineerde wil eruit. Hij is boos, heel boos en hij reageert zijn woede af op je collega. Jouw taak is om hem te bellen en hem te kalmeren. Alles wat jij zegt of doet heeft invloed op wat deze gedetineerde doet naar je collega. 

Lukt het je dan om hem te kalmeren? Lukt het je dan om voorbij te gaan aan je persoonlijke overtuigingen en gedachten over deze gedetineerde? Gijzelingsonderhandelaren leren om over hun eigen gevoelens en ego belangen heen te stappen en zich te focussen op de ander. Alleen op die manier lukt het hen om de gijzelnemer te kalmeren. 

 

 

Nood breekt ego…In een gijzelingssituatie, waarbij het gaat om leven of dood, worden we dus gedwongen voorbij te gaan aan ons ego, aan onze overtuigingen en ‘belemmerende’ gedachten, aangezien we volledig beseffen dat we daarmee onze doelen niet bereiken en alleen maar kunnen verliezen. In dit soort situaties zijn we in staat om te doen wat we in reguliere situaties vaak 'vergeten' te doen. 

 

 

 

Gijzelingsonderhandelaren hebben geleerd hoe onze mind werkt en maken gebruik van de enorme kracht die zij bezitten om mensen te beïnvloeden. Zij kunnen zich bevrijden van de beperkingen en mentale kettingen die ons normaal gezien weerhouden om het volledig potentieel in te zetten om je doel te bereiken.

 

Ego belang of Belang zaak/doel.

Als je weer eens in zo’n gesprek zit waarin de emoties hoog op lopen, vraag jezelf dan af welk doel je met het gesprek hebt en hoe belangrijk je dat doel eigenlijk vindt. Wees je daarbij bewust van je ego belangen die jou metaforisch gijzelen. Deze ego belangen belemmeren je om het uiteindelijk doel wat je hebt te behalen. Terwijl je dus een keuze hebt.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square